EP12 – Betere teksten schrijven: ga op maat met de DISC-methode – Stijn Verdickt (Idearté)

Om betere teksten te schrijven, is het belangrijk om op maat te gaan van je lezer. De kans is groot dat je als copywriter daarvoor met een persona werkt. Eén afgebakend profiel dat staat voor een bepaald klantsegment. Maar wat zegt zo’n persona écht over je lezer?

“Een persona geeft wel houvast. Maar voor mij niet de juiste houvast“, vertelt Stijn Verdickt van Idearté. “Het gaat voorbij aan de grote verscheidenheid binnen die groep. Een sportieve vrouw tussen de 35 en 45 met een veeleisende job. Wat moet ik daarmee?”

Daarom schrijft Stijn volgens de DISC-methode. Een methode die vertrekt vanuit vier persoonlijkheden. De vier kleuren die je misschien kent uit de persoonlijkheidstest bij sollicitatiegesprekken.

Betere teksten schrijven met DISC

Elke kleur heeft een eigen verwachtingspatroon qua communicatie. En bekijkt een tekst dus op zijn of haar eigen manier. Stijn vertelt hoe je inspeelt op die verschillen om zo betere teksten te schrijven.

In deel een van deze aflevering legt Stijn uit wat DISC precies is.

In het tweede deel duiken we de praktijk in.

  • Hoe ga je hiermee aan de slag?
  • Wat betekent dat voor je teksten?
  • Hoe schrijf je bijvoorbeeld voor een rode?

Om in deel drie en vier DISC door te trekken naar je content marketing, tone of voice én website. Want deze aanpak leidt ook tot nieuwe content ideeën en slimmere inhoudelijke keuzes op je website…

Beluister deze aflevering op

Op zoek naar nog meer inzichten om betere teksten te schrijven?

Dan is deze aflevering met Bavo Van Landeghem van Scriptorij misschien iets voor jou. Hij maakt komaf met drie copywriting clichés die jouw teksten afremmen.

EP12 – Betere teksten schrijven: ga op maat met de DISC-methode – Stijn Verdickt (Idearté)